Moni perinteinen kivijalkakauppa on viime vuosien aikana siirtynyt palvelemaan asiakkaitaan internetin puolelle verkkokaupan muodossa. Ihmiset ovat nykyään erittäin kiireisiä, joten monellakaan ei ole mahdollisuutta lähteä työpäivän jälkeen kauppoihin pyörimään ja tutkimaan tarjontaa. Kaupan valikoimaa halutaan selata silloin kun se itselle sopii, olipa se sitten klo 23 illalla tai klo 6 aamulla ennen töihin lähtöä. Perinteinen kivijalkaliike ei palvele tällaista asiakaskäyttäytymistä, joten verkkokauppa täyttää tämän tarpeen paremmin kuin hyvin. Se on avoinna 24/7, eikä se vaadi yhtään työntekijää esimerkiksi yöaikaan esittelemään tuotteita. Verkkokauppa on siis ehdottomasti tämän päivän sana kuluttajamarkkinoilla ja se onkin monelle yritykselle elinehto pärjäämiseen. Asiakkaat ovat siirtyneet pääosin verkkoon monilla aloilla, joten yritysten tulee seurata perässä.
Myös monet sisustamiseen ja kodin remontoimiseen keskittyneet yritykset ovat siirtyneet internetiin, jolloin jokainen voi selata liikkeen valikoimaa ja tuotteita juuri silloin, kun itsellään on aikaa. Verkkokaupoista voi yleensä tilata tuotteet helposti lähimpään pakettiautomaattiin, postiin tai vaikkapa suoraan omalle kotiovelleen. Tämä jos mikä on helppoa kiireisen ihmisen elämässä.
Moni toimija on kuitenkin lähtenyt verkkokauppabisnekseen hieman kiireellä, eikä kunnollisia suunnitelmia ole ehditty tekemään. Tarkoituksena on vain ollut äkkiä päästä verkkokauppamarkkinoille ja niinpä verkkokauppa on laitettu pystyyn mahdollisimman nopeasti. Nykypäivän kuluttaja on kuitenkin vaativa, ja moni valitsee verkkokaupan juuri sivujen ulkoasun perusteella. Jos etsii internetin hakupalveluilla sisustamiseen keskittyneitä verkkokauppoja, löytää varmasti pitkän listan eri toimijoita. Hyvältä vaikuttava verkkokauppa saa kuitenkin hyvin nopeasti niskakarvat pystyyn, jos yrityksen sivusto näyttää siltä kuin se olisi julkaistu 1990-luvulla. Verkkokauppojen ulkoasuun ja toimivuuteen kannattaa siis ehdottomasti kiinnittää kunnolla huomiota. Sen tarkoitus on kuitenkin houkutella asiakkaita yritykselle, eikä karkottaa heitä pois. Monet uudet toimijat verkossa ovat sisäistäneet tämän hyvin, ja esimerkiksi monet nettikasinot ovat suunnitelleet sivustonsa erittäin hyvin ja niin, että ne miellyttävät asiakkaita. Vaikkapa casinohuonemobiili.com on erittäin hienosti toteutettu sivusto, joka skaalautuu eri näköisenä eri laitteilla. Mikään ei ole turhauttavampaa kuin mennä sivustolle mobiililaitteella ja sivusto avautuu samanlaisena kuin olisi siellä pöytäkoneella. Tekstit voivat näkyä erittäin pienenä ja sivustoa joutuu rullamaan sivuttaissuunnasssa. Tämä jos mikä karkottaa varmasti mahdolliset asiakkaat.
Kerromme seuraavaksi hieman tarkemmin, millaiset sivustot ovat nykypäivän asiakkaille mieleen ja millaisia toimintoja verkkokaupoilta vaaditaan. Lue siis ihmeessä eteenpäin, mikäli olet kiinnostunut sisustamisesta, remontoinnista sekä niihin liittyvien verkkokauppojen toiminnasta.
Verkkokaupat ja niiden ulkoasu
Ulkoasuun siis kannattaa todellakin panostaa. Sivustolle kannattaa miettiä jokin yhtenäinen teema, jota sitten noudatetaan joka puolella. Värimaailman on varmasti hyvä kuvastaa yrityksen värejä, jotka ehkä ilmenevät yrityksen logossa. Ei siis kannata sotkea kaikkia mahdollisia värejä keskenään. Myös sivuston skaalautuvuus on erittäin tärkeää, sillä yhä useampi käyttää netin verkkokauppoja mobiililaitteellaan. Jos sivusto avautuu mobiililaitteeseen pöytäkoneen näkymänä, on käytettävyys yleensä todella huono. Tekstit ja painikkeet ovat liian pieniä, että niihin osuisi sormillaan. Käyttökokemus on todennäköisesti erittäin turhauttava, jos haluaisi tilata jotakin kivoja tavaroita omaan kotiinsa, mutta sormi ei osu näytöllä oleviin tuotteisiin. Mobiilikäyttöliittymässä onkin tärkeää, että kaikki ylimääräinen on karsittu pois.